Ker v Kovačnici sledimo več različnim portalom in spletnim stranem, ki so namenjeni podjetnikom in potencialnim podjetnikom, smo pred dnevi opazili zanimiv zapis glede postavljanja cen lastnim izdelkom na FB skupini Od hobija – do biznisa. Skupina ima že skoraj 10.000 članov, je pa pred časom postala zaprta, zato morate zaprositi za članstvo. Z dovoljenjem avtorice Eli Eveline Pregelli, ki ustvarja pod blagovno znamko EvelinaApparel, objavljamo njen zapis glede postavljanja cen:
Mislim da je tole največkrat postavljeno vprašanje. Kako postaviti ceno, ki je prava, ne previsoka in ne prenizka.
Iskanje prave cene zna biti kar zapletena in naporna reč, jaz osebno sem se sama leta borila s sabo, ker so cene bile prenizke da bi moj biznis bil stabilen, moj um pa je govoril da so cene previsoke in da ne bo nihče nič kupil.
Pri meni je šlo takole: po parih letih, sem vsa utrujena ugotovila, da enostavno nekaj ne štima. Delala sem cele dneve, ko pa je bilo potrebno narediti novo kolekcijo, najeti fotografa, naročiti etikete, pa kupiti nove materiale, vložiti denar v oglaševanje … pa tega denarja ni bilo. Prišla sem pred dejstvo, da se moram sama s sabo zmeniti, kaj si zares želim. Ali je to kar počnem hobi, kateri mi prinaša denar, ravno toliko, da lahko preživim in svoje znamke ne razvijam in ne širim preveč, torej da vse delam sama in posledično tudi zaslužim le toliko kot zmorem izdelati izdelkov sama, ali pa si ustvarim poslovni načrt, tehtno premislim kako nadaljevati, in ta hobi začnem jemati kot biznis.
Obe možnosti sta super, na tebi pa je, da se odločiš kaj si TI v resnici želiš. Kako vidiš sebe čez 5 let? Ali pa 10? Imaš zaposlene? Ali delaš doma, v svojem kotičku? Še enkrat ponavljam, obe možnosti sta super, ampak sta popolnoma drugačni. Resnično ti predlagam da si vzameš nekaj minut in dobro premisliš kaj si želiš.
Vsi tisti, ki že imate podjetje, veste, koliko dela je še potrebnega. Izdelava izdelka je še najmanj. Tukaj so fotografiranja, objave na spletu, socialna omrežja, pomoč strankam, raziskovanje, učenje, oglaševanje, računovodstvo … za vse to moraš poskrbeti, da bo biznis stabilen. Vse to zahteva ogromno ur. Si jih plačaš? Ali vse delaš zastonj? Če bi ti rekli da za ta denar delaj toliko ur nekje drugje, bi to naredila? Verjetno ne 🙂 In vse to – ti resnično iz srca svetujem, da premisliš prej. Včasih se zgodi, da biznis ‘zalaufa’ pa imaš naročila in je vse super in luštno, s povpraševanjem in prepoznavnostjo pa se potem kar naenkrat pokaže še toliko stvari, ki ti manjkajo, in verjemi mi, kasneje ni luštno dvigati cen in iskati novih strank.
Vprašaj se tudi, če zdaj prodajaš po določeni ceni, primer če imaš zdaj ODD, pa ti posel zalaufa in bo potem potrebno plačevati še prispevke in računovodjo, boš potem prodajala po enakih cenah? Ali boš potem višala cene?
To se je zgodilo meni – imela sem že redne stranke, med njimi tudi trgovine, ki so poznale moje cene, jaz pa sem morala dvigniti cene, če sem želela nadaljevati svoj biznis. K sreči sem skoraj vsem uspela pojasniti zakaj so cene višje in so ostale moje stranke.
Skratka, zadnjič smo govorili o idealni stranki – tukaj ti to pride zelo prav. Ker veš koliko denarja ima, in koliko je pripravljena za nekaj zapraviti. Že če sklepaš po sebi, zakaj raje kupuješ v eni trgovini kot v drugi? Tudi če je prva dražja? Malo se opazuj ko hodiš naokoli. Vprašaj se zakaj te ena trgovina privlači, druga pa ne? Opazuj se, kaj je tisto, ki te prepriča, da za nekaj plačaš več? Jaz sem recimo pripravljena za lep pulover ali pa kak drug kos plačati več, kadar vidim da je znamke Mango. Lahko čisto podobnega prodajajo v H&M-u, pa bom šla raje v Mango in kupila tistega. Nekaj je na tem, da dobro poznajo svojo stranko, vedo kakšne stvari, cene, barve in oglaševanje bodo privlačile njihovo stranko. Potem, ko se boš malo opazovala, boš začela opažati kaj je tisto kar prepriča. Potem pa to preneseš v svoj biznis.
Naslednji korak pa je, da svojo znamko, svoje izdelke pogledaš kot stranka. Odmakni tista čustva, ko gledaš svoj izdelek in ga imaš tako rada, da ne moreš niti jasno razmišljati. Odmakni čustva, poglej izdelek in se vprašaj, če postavim tako ceno – jo je izdelek vreden?
Zavedaj se, da z višjimi cenami, stranke pričakujejo več. Torej, mogoče je to lepa embalaža, lepe etikete, jasno sporočilo znamke in njene vrednote, boljša izdelava … Lahko na svojem izdelku kaj izboljšaš? Jaz sem do sebe kar stroga, vedno poskrbim da je izdelek čudovito izdelan, lepo zapakiran in da stranka začuti ljubezen s katero je bil narejen. Vsaki strani dodam ročno napisano sporočilce z zahvalo in kakšno lepo mislijo. V trenutku ko se stranka čustveno odzove na izdelek – je tvoja. Sledila ti bo in te podpirala. Včasih – cena sploh ni pomembna, če v nekaj verjameš, si to želiš in postane tvoja prioriteta.
Je pa tukaj še en pogled. Prenizka cena lahko stranko odvrne. Prenizka cena lahko strani sporoča, da to ni ročno narejeno, ali pa da ni narejeno iz kvalitetnih materialov. Za primer, pred časom sem bila v Lidlu, pa mi je takooo zapasal sladoled. Grem do skrinje, primem sladoled in vidim da stane 0,29 €. Rekla sem si fuj! Tole pa že ne more bit ok, verjetno je cel umeten. In ga nisem kupila. Če bi stal 2 € bi verjetno ga.
In pa še ena ključna stvar je – sebe ne znamo cenit. To je kar neka kolektivna Slovenska zavest, od drugih, tujih ljudi in znamk je vse boljše in bolj vredno. Tukaj imamo skoraj vsi neke osebne blokade, zakaj se ne cenimo, mogoče zaradi vzgoje, ko so nam govorili da moraš za denar garat in da si priden samo če 24 ur na dan delaš. Pa da je treba šparat in nič zapravljat. Ampak to je že čisto druga tema. Jaz, dam ogromno na osebno rast in sem dolgo rabila da sem ugotovila kaj je bilo tisto kar me omejuje, pri samozavesti in cenjenju same sebe.
Skratka, da nebom predolga in da ne zaidem s teme – formula, ki jo predlagajo za postavitev cen je:
Material + delo x 2 = veleprodajna cena x 2 = prodajna cena
Jaz to formulo uporabljam, jo pa seveda malo prilagodim. Če prodajaš trgovinam, bodo v večini želele vsaj 40% popust. Zdaj pa od svojih cen odštej 40 ali 50% pa premisli če bi za to ceno svoj izdelek prodajala? Nekateri se odločijo, da trgovinam ne bodo prodajali, jaz sem se odločila da bom, zdaj imam pribl. 15 trgovin, za katere vem da bodo vsakih par mescev naročile za par 100 ali 1000 eur. Ta denar pa potem vložim v oglaševanje ali druge potrebne reči.
Kako pa preveriš če so tvoje cene ok? Jaz sem prebrskala cel splet. Našla sem vse spalne maske in haljice, od tistih najcenejših pa do najdražjih. Primerjala sem materiale in cene, in sem sebe uvrstila nekaj vmes. Niso najcenejše, niso niti najdražje. Vem, da nisem luksuzna znamka, zato moje cene niso astronomske, niso pa prenizke – ker je vse izdelano ročno.
Predlagam ti, da narediš isto. Vzemi list papirja in preveri kakšne cene imajo drugi (spet odmakni čustva od svojega izdelka – glej na to čisto iz poslovnega pogleda). Vse to si izpiši, strogo poglej svoj izdelek če lahko kaj izboljšaš in to naredi. Potem pa si zraven zapiši še vse vrednote tvojih izdelkov. So narejeni iz kakšnih posebnih materialov? So posebni zaradi izdelave? Kaj je tisto več kar tvoj izdelek ponudi? Ustvari zgodbo, in jo potem deli s strankami. Veš, stranke o tebi ne razmišljajo toliko kot ti o njih. Moraš ji povedati zakaj je tvoj izdelek boljši kot od neke druge trgovine.
Pa še nekaj bi ti rada svetovala, od sebe ne zahtevaj preveč, vem da sem rekla da poglej cene drugih, ampak to je samo informativno, ne postani čustvena in se ne začni primerjati z njimi. Meni se je stalno dogajalo, da mi je vzelo vso voljo, ker nekdo drug ima pa večji budget za oglaševanje, pa večjo ponudbo izdelkov, pa lepšo spletno trgovino, pa lepše pakiranje ipd. Vedno se vprašaj, kaj lahko naredim s tem kar imam. In čisto čisto vedno obstaja rešitev, vsak dan lahko nekaj izboljšaš in narediš še en korak naprej.
Zdaj pa veselo na delo, poišči konkurenco, preglej cene, preračunaj svoje in premisli če lahko kaj izboljšaš da izdelku dvigneš vrednost ali pa če lahko kje najdeš cenejše materiale.
Se strinjaš? Kako pa ti postavljaš ceno?
Kateremu portalu/spletni strani bi še morali slediti?